Annapanna

Inlägg publicerade under kategorin Resa

Av Anna - 14 februari 2011 18:18

...så kommer det inte dröja alltför länge innan jag får lov att göra yoga på en paradisstrand i solen igen. Kanske bara ett par månader...

Håll tummar och tår är ni schysta!

Av Anna - 20 januari 2011 22:03

Läser på Martins och Camillas bloggar att de hänger på Maldiverna just nu. Inte på samma ö som jag besökte förvisso. Men ändå! Jag vill oxå skriva böcker, bli tokrik och kunna sitta och författa på en terass med Indiska oceanens vågor precis under golvet. Dessutom åker mina föräldrar till Afrika i morgon. Det hjälper inte att jag under 2010 hade sex veckor i varmare länder. JAG VILL åka igen!

Men suck, nu får jag nöja mig med att kika på bilderna. Eftersom jag tröttnat på de jag själv fotat kommer här några som min kära kompis Winnie har tagit!

Längtar tillbaks SJUKT mycket!

Av Anna - 9 januari 2011 16:35

Jag skrev ju inte ett sådant där fasligt uttömmande inlägg om resan till Sri Lanka, men om ni är intresserade om att läsa mer så bloggade Uffe, en av mina reskompisar, mer frekvent under resans gång. Kika HÄR vetja!

Av Anna - 29 december 2010 19:44

Å så var det då änligen dags för M A L D I V E R N A!!!!! Denna drömplats på jorden.

När övriga gänget åkte hem till kalla Sverige var vi en handfull som stannade kvar på Sri Lanka och det var väl den enda gången som jag drabbades av riktigt massiv längtan efter min familj. De andra var på väg hemåt och själv hade jag en dryg vecka kvar innan det var min tur att åka hem. Menmen, så fort vi kom till Maldiverna så var känslan som bortblåst ;-)

Nu gick det ju förstås inte lika snabbt att ta sig till vår ö, Kuredu, som planerat. Men dit kom vi. Om än nästan ett helt dygn försent...

Flyget mellan Colombo och Male gick löjligt smidigt. Allt flöt på och vi (A-B, min reskompis och jag) slog oss för bröstet när våra väskor (efter allt shoppande) vägdes in på sammanlagt 39,8 kg. (maxvikt 40 kg!). Skrattande tog vi oss till sjöflygplanstranfern och sa att shit vad lätt allt gick för oss. Men ack som vi bedrog oss... Vi placerades in i en lite för överluftkonditonerad transithall som för övrigt var toppen. Vi fick svala handdukar, dricka och ett meddelande om att vårt plan skulle bli lite försenat. Förväntad väntetid skulle bli ca en halvtimme. 5 timmar senare fick vi meddelande om att det inte skulle lyfta några sjöflygplan pga blåst och regn och att vi skulle bli transporterade in till Male för att övernatta där och för att sedan få ta första bästa plan morgonen efter.

Sagt och gjort, vi transporterades med båt och utan bagage till ett sunkigt hotell inne i Male. Där fick vi middag och blev informerade om att det var uppstigning 04.00 för transport tillbaks till flygplatsen. Ganska trötta trodde vi sedan att det skulle bli en barnlek att somna, men inte då. Tror jag fick sovit max en timme. Vinglade upp vid fyra och ner till lobbyn där vi blev tilldelade varsin frukostlåda. Båt tillbaks till flygplatsen där vi blev tvugna att väga in vårt handbagage samt fick nya boardingpass. Sedan hände det precis ingenting på många timmar. Men sedan .Helt plötsligt vid nio fick vi reda på att nu var det vår tur att transporteras ut till paradiset!

Sjöflygplansresan var ju ett skithäftigt äventyr (njöt tackålov mer på hemresan), men eftersom jag var så trött att jag mådde illa, så försökte jag mest koncentrera mig på att inte kräkas ;-) Vilket jag inte gjorde heller. 45 min tog flygturen ut till vår lilla ö. Som vi längtat, och nu var vi ÄNTLIGEN på plats! Och när vi går i land konstaterar vi att det SPÖregnar! Men tjoho då! Vi checkade in, blev visade till världens mysigaste bungalow, inser att vårt bagage är på villovägar och stensomnar båda två! För att vakna några timmar senare, råka låsa oss ute och bli sittande i regnet över en timme innan vi får hjälp att komma in och för att sedan somna om igen och sova över middagen och nästa morgon vakna på jordens vackraste plats! Och med bagaget på plats!

Gissa om tröttheten var som bortblåst! Våra alldeles egna solsängar precis utanför vårt hus! Vilken lycka att få tillbringa tid på ett sådant ställe! Tempratur någonstans mellan 30-35 grader. Vattentempratur strax under 30 skulle jag gissa på. Vattnet var så där turkost som man bara drömmer om och sanden var som vetemjöl! Lovely!

Vårt finafina hus!

Och min finafina solsäng! Att ligga i skuggan av en palm är livet på en pinne kan man säga!

Det tog ca 45 minuter allt som allt att gå runt ön och snabbt som attan hittade vi vårt favvoställe att bada på. På vår sida var det lite stenigt (jordens värsta I-landsproblem) så då gick vi till andra sidan ön (200 meter) och badade där i stället!

Kvällarna var fantastiska. Supergod mat och magisk solnedgång!

Efter ett par dagar fick vi sällskap av två polare till (de stannade ytterligare några dagar i Colombo och hade som tur var inte samma strul med sin överresa som vi hade). Myspysigt när de kom men jag insåg även att jag hade valt den bästa reskompisen då vi var lika tokiga i att bada båda två. Att vi inte fick simhud mellan tårna var väl ett under. Havet lockade mest men vi badade även i en av öns två pooler vid några tillfällen då det var lite för varmt att bada i havet. Poolen var svalare ;-)

Vår pool utanför vår frukostrestaurang!

Skall man snorkla någonstans på jorden så skall man göra det på reven utanför Kuredu. Vi fegade lite grann och höll oss ganska nära stranden. Men vi träffade på killar som den här ändå!

Men mest av allt slappade vi i skuggan av en palm! Och jag njöt av det. Varenda sekund!

Gissa sedan hur mycket jag tyckte om att komma hem till -15 grader? (resan hem löpte för övrigt på fint, även om det tog lite väl lång tid) Och gissa om jag tänker åka tillbaks och ta med mig resten av familjen? LÄTT att jag skall!

Av Anna - 17 december 2010 17:44

Okej, nu har jag äntligen lite tid över för att sitta framför datorn en stund. Det har liksom varit full fart sedan jag kom hem ;-)

Skall försöka mig på att berätta lite om första delen av vår resa.

De tolv första dagarna på resan tillbringade jag på Sri Lanka tillsammans med övriga delar av Junis förbundsstyrelse samt förbundkanslipersonal. Sammanlagt var vi 20 st som var ute på äventyr. Resans främsta syfte var att byta erfarenheter och låta oss inspireras av ADIC, vår sammarbetspartner på Sri Lanka.  Men naturligtvis teambuidade vi en hel del internt också. Och relaxade, och turistade, och shoppade...

Efter att ha ätit välkomstmiddag tillsammans med ADIC-gänget första kvällen i Colombo gav vi oss sedan iväg till Kandy, vilket ligger inåt landet, för två dagars turistande  där vi både besökte ett hem för föräldralösa elefanter, en vacker botanisk trädgård, en batikfabrik och ett heligt tempel där Budhas ena tand fövaras.

I den botaniska trädgården fanns vilda apor. SÅ fina!

Världens största fikus

Har inne förvaras Budhas  ena tand.

Fina, fina elefanter

Denna 2 -åriga elefant flaskmatades fortfarande

Pelefaterna på väg från det dagliga badet i floden.

Elefanterna gillade verkligen att bada!

Efter denna utflykt gav vi oss tillbaks till Colombo igen för att tillbringa hela två dagar (3 nätter) där. På vägen tillbaks stannade vi och åt lunch på en restaurang som alla var lite betänkliga för. Mycket riktigt, följande kväll och natt var det sju (!) stycken ur gänget som spydde som galningar. Matförgiftning, jo jag tackar det... Som den Florence Nightingale man ändå är så var jag oerhört tacksam och glad över att det inte var magsjuka i sin rätta bemärkelse det handlade om. (Då hade det varit karantän i 48 timmar för samtliga!). Däremot var det rond både morgon och kväll med diverse medikament, främst vätskeersättning!

Det trista för våra kräkandes kamrater var att de missade de två seminariedagarna tillsammans med ADIC som var fantastiskt givande. Även om jag måste erkänna att jag inte tyckte det var helt lätt att hänga med i våra lenkesiska vänners engelska dialekt ;-). Menmen, det gick bättre och bättre vartefter dagarna gick.

Ninve, Sampath och Janna i diskussion

Utsikten från ADIC-kontoret.

Kvällstid var det ledig tid och de tillbingades mestadels storshoppande. Det fanns massor av fina saker som ville med hem, men tyvärr var det att begränsa sig då väskan inte rymde hur mycket som helst. Men det är verkligen schyst shopping i Colombo. Vi for runt stan i trehjulingar i jordens tempo och handlade allt var tygen höll!

Sedan var det dags att ge sig ut på en tvådagars tripp till ett teplantage för att se lite vad ADIC har åstakommit med sitt arbete där. En rejäl roadtripp blev det där det tyvärr var lite mycket buss och lite lite teplantage. Vi tittade på den vackra naturen och det häftigaste av allt, vi besökte ett av teplantagets dagis. Vi fick träffa en hoper med härliga ungar. De sjöng för oss och vi sjöng för dem. Jag vet inte om det var vi eller dem som var mest förväntansfulla inför besöket ;-)

Efter detta var det mellanlandnig med bussen i Colombo en natt till innan turen gick vidare till Bentotha (osäker på stavningen) där vi slutligen tilläts njuta av sol, bad, hav, sömn och totalt ledig egotid! Skönt med lite tid för reflektion och eftertanke. Många intryck, många känslor och mest av allt en enorm tacksamhet över att få varit med om ett sådant äventyr!

Sir Lanka vill jag absolut återvända till. Otroligt vänliga människor, god mat, vacker natur, nya vänner, fantastisk shopping, härligt klimat. Klart jag skall tillbaks!

Återkommer med bilder och resumé från resterande resan (M A L D I V E R N A !!!) vid ett senare tillfälle!

Av Anna - 14 december 2010 11:12

Nu är det bara den allra sista lilla biten kvar hem innan jag kan kramas med min efterlängtade familj igen. Har varit vaken i 34 timmar och på resande fot i 27 tror jag. Har inte sovit mer än någon kort stund på planet inatt. Är således aptrött, hungrig och helskunkig (gissa när jag borstade tänderna senast). Men nu är det inte långt kvar. Lyckades fjäska mig till en tågbiljett som gör att jag landar hemma i Alingås strax innan ett istället för två timmar senare. Hur härligt som helst.

Jädrans vad kallt det är här hemma i Svedala. Trots detta hemska kalla, snöiga är jag ändå glad över att vara hemma. Även om Maldiverna är paradiset på jorden och jag verkligen har haft drömsemestern där så saknar jag min familj. Nästa gång skall jag dit tillsammans med dem så är det bara. För tillbaks skall jag! Har aldrig varit på ett ställe som ens skulle kunna mäta sig med stället jag varit på! Bilder kommer naturlitvis senare tillsammans med en ordentlig reseberättelse. Men just nu ligger kamerasladden nerpackad i resväskan och att öppna den nu skulle kunna innebära samhällsfara. Mina blöta bikinisar till exempel. Gissa hur de luktar nu. Antagligen inte värre än vad jag gör. Men ändå ;-)

Så ni får helt enkelt hålla till godo med ett kort på skabbiga mig istället så länge!

Av Anna - 24 november 2010 21:31

I morgon smäller det. Det är då jag lämnar min familj för att hänga på andra sidan jordklotet i nästan tre veckor. Och vet ni, även om jag är galet förväntansfull så är det JÄTTENERVÖST!

Jag bara vandrar runt min resväska utan att lägga i någonting i den. Jag kan inte bestämma vad jag skall ha med mig. Har jag för mycket, har jag för lite? Har jag alldeles fel grejer med mig. Såhär tramsig är jag ALDRIG annars!

Jag sitter inte ihop med min familj och det är inte första gången vi är ifrån varandra. Men tre veckor, det är läääänge det. Kommer längta ihjäl mig efter dem. Allihop!

Tror att vi kommer ha tillgång till internet en del och meningen är att vi skall reseblogga HÄR.

Men om jag får till det så hoppas jag på lite uppdateringar här med!

Ha det fint hörrni!

Av Anna - 16 oktober 2010 20:00

...men här tänker jag hänga en vecka i december!

Känns som om det fungerar va? *Mooohaaaahaaa*